29 militaire treinen naar Polen

15 januari 2017- Onder de naam Bison Drawsko voert de Landmacht de grootste oefening uit in jaren. Samen met de landen Duitsland, Polen, Estland, Canada en de Verenigde Staten wordt er met meer dan 4500 militairen geoefend. Het oefenen van aanval en verdediging is op deze schaal en omvang al lange tijd niet gedaan. Aangezien een dergelijke grootschalige oefening in Nederland niet valt uit te voeren, wordt dit in Polen bij de plaats Drawsko Pommerski gedaan. Het spoorvervoer speelt een grote rol bij de oefening en draagt tevens een grote verantwoordelijkheid. De sneeuwval van afgelopen week en de daarmee gepaarde hinder op het spoor leken dan ook voor problemen te gaan zorgen in Duitsland, maar uiteindelijk was er geen vertraging opgelopen. Uiteindelijk zullen er 29 treinen naar Polen rijden, beladen met voertuigen en containers. Op 15 januari werd de 16e trein beladen bij het emplacement in ‘t Harde. Grote voertuigen, zoals de Pantserhouwitser, Fennek en Boxer werden hier de trein opgereden. De oefening wordt gevoerd door de 43 Gemechaniseerde Brigade, maar ondertussen ondersteund door andere teams, zoals het Vuursteen Commando, waaronder de Pantserhouwitsers vallen.
Rond half 12 zijn alle wagens nog onbeladen. Sneeuw wat op de te gebruiken wagens ligt werd verwijderd door militairen, alvorens de voertuigen op de wagens werden gereden.
De voertuigen waren al aanwezig. Links staat een behoorlijke rij aan Pantserhouwitsers, met rechts een Boxer. Helemaal links een aantal wagens van DB.
Zoek de drone (van de eigen mediaploeg van Defensie).
Diverse Mercedes-Benz jeeps en Volkswagen Amarok’s staan gereed om te trein op te worden gereden. Deze voertuigen worden op lichtere wagens gereden, de Laads.
Onder begeleiding van een gids worden de voertuigen telkens een wagen verder gereden. De gids geeft met een handbeweging aan of de rijweg moet worden gecorrigeerd.
Rond 15.00 is het beladen voltooid en kan de Cockerill rangeerloc van Wagon Care in actie komen. Hier staat de loc met de bergingstank, die ook wel de Buffel wordt genoemd. De bergingstank wordt als laatste op de trein gereden, omdat ‘ie moet kunnen assisteren wanneer er iets fout zou gaan tijdens het beladen. Maar ook bij het lossen moet de tank kunnen helpen bij het eventueel bergen van een voertuig, en dus wordt de tank aan het begin van de trein gezet.
Rond kwart voor 4 is de trein gecombineerd en staan twee 6400’en van DB al klaar om het raccordement op te rijden. Al gauw worden de 6469 en 6428 tegen de trein gezet.
Al gauw is de sleep aangekoppeld en kan er worden vertrokken naar het verblijf. Aldaar kon nog een kop koffie worden gedronken, waarna de trein werd gecontroleerd en kon vertrekken naar de tijdelijke eindbestemming Amersfoort Vlasakkers. Uiteindelijk zal de trein maandag 16 januari naar Duitsland en uiteindelijk Polen vertrekken.
In Putten houdt de trein nog een korte stop op een zijspoor om de intercity voor te laten gaan. Eind februari zullen de eerste beladen treinen weer terugkeren uit Polen.

Tot slot nog een video: