De overgebleven sporen van het Oosterspoor in Utrecht
11 december 2016- De Oosterspoorbaan is een (gedeeltelijk voormalige) spoorlijn die van Hilversum naar Lunetten Aansluiting liep. Al in 1874 werd de lijn geopend en sinds 1954 is het Spoorwegmuseum bij het voormalige station Maliebaan gevestigd. Het gedeelte wat nog altijd intensief wordt gebruikt is het deel met de Gotische Bogen van Hilversum naar Blauwkapel. Minder gebruikt was het traject van Blauwkapel naar Lunetten. In 2011 kondigde ProRail dan ook aan dat een gedeelte van de lijn nabij het knooppunt van Lunetten zal worden opgebroken, om dit als route voor bouwverkeer te gebruiken. Zo reed in 2012 de laatste Heimwee Express over het spoor. In november 2012 werd het traject tussen het Spoorwegmuseum en Lunetten buiten dienst gesteld, waarbij het traject tussen de Koningsweg en de aansluiting al gauw werd opgebroken voor het bouwverkeer. Een ruime drie jaar later is het overige spoor pas opgebroken, echter zal het traject duidelijk zichtbaar blijven. Zo staan de bovenleidingsportalen er nog en wordt het traject omgebouwd tot een park.
27 augustus 2014- Een klein deel van het traject aan de Oostzijde van het museum is nog in gebruik als uithaalsporen. Zoals te zien is er maar één spoor geëlektrificeerd.
Een overweg verder en nog steeds kijkend richting het museum, zijn de twee ongebruikte sporen te zien. Bij elke overweg waren de sporen afgezet met ProRail hekken.
11 december 2016- In februari 2016 zijn de sporen opgebroken en geschonken aan de SGB in Goes. Het terrein is inmiddels door Gemeente Utrecht van ProRail gekocht en het ombouwen naar een park is in volle gang. Het wandelpad van asfalt ligt tussen herlegde spoorstaven. 22 januari 2017 zal het park worden geopend.
Het traject gezien vanaf de Notebomenlaan kijkend in de richting van Lunetten. Zoals te zien worden de portalen creatief gebruikt om verlichting op te hangen.
28 mei 2015- De fietstunnel bij de Neptunusstraat, toen de sporen er nog lagen.
En hier op dezelfde dag de sporen bij de Koningsweg, naast het Pieter Baan centrum.
Op 11 december 2016 is ook hier het spoor verdwenen. Opvallend te noemen is dat het portaal nu aan twee kanten van betonnen zekeringen is voorzien.
Ook tussen deze betonplaten zijn de spoorstaven verwijderd en vervangen voor stenen.
De oude overwegwachterswoning staat er nog altijd en is bewoond. Op de achtergrond is het laatste stuk van het traject te zien, wat zoals eerder vermeld als eerste is opgebroken. In de verte zijn de bovenleidingsportalen van Lunetten Aansluiting al te zien.
De woning nog eens in beeld, met duidelijk spoorse attributen op de voorgrond.
Tot slot nemen we een kijkje bij het nog in gebruik zijnde traject naar Utrecht Maliebaan. Bij de sluiting van het oosterlijke deel is één van de sporen buiten dienst gesteld. Op het rechter spoor kun je dus nog de museumpendel of museummaterieel verwachten, maar een doorgaande goederentrein is verleden tijd. Hier komt op 26 mei 2015 SGMm 2135 langs, op weg naar het Spoorwegmuseum.
Op de foto is de afscheidsrit van Plan V te zien bij de Biltstraat. Zoals te zien liggen de twee sporen hier opvallend ver uit elkaar. Vroeger lag hier het in 1939 gesloten station Utrecht Biltstraat met een eilandperron. Het spoor op de voorgrond is alweer enkele jaren buiten gebruik.
Na afloop van de afscheidsrit vertrokken de 449, 466 en 469 naar Amsterdam Werkplaats. De treinstellen zijn hier bij de Kardinaal de Jongweg te zien. Doordat er op het linker spoor wordt gereden is te merken dat het andere spoor buiten gebruik is. De bovenleiding en het spoor is overigens nog compleet aanwezig.
27 augustus 2014- Op deze foto is de situatie bij Blauwkapel te zien. De haakse kruising met het traject Utrecht - Amersfoort kan nog op één spoor bereden worden. Het andere spoor is op meerdere plekken afgekruisd.