Hippels ingezet tussen Almelo en Mariënberg bij spoorvernieuwing AlMaHa
7 mei 2016- Bij een grootschalige spoorvernieuwing kan het voorkomen dat de Railpro Hippels worden gehuurd om op het traject met de werktreinen te rijden. Zo huurt Strukton twee tot wel drie Railpro Hippels bij de spoorvernieuwing AlMaHa (Almelo, Mariënberg, Hardenberg). Bij deze grootschalige werkzaamheden zijn veel doelen. Zo wordt er gezorgd dat de trein naar Mariënberg door kan rijden tot Hardenberg. Daarnaast gaat de snelheid van de lijn omhoog van 80 naar 120 kilomter per uur. Ook zal station Geerdijk het veld ruimen en wordt het spoor op het traject vernieuwd. Het project duurt tot 6 juni.
Eén van de gehuurde Hippels is de nog geel-grijze 602, enkele jaren geleden had de locomotief zelfs nog z'n originele nummer (647) en NS-vignet. De trein staat hier in Beerzerveld. Ook opvallend zijn de nieuwe gereviseerde stofloos lossen Fccpps'n. Elke wagon heeft een eigen reservoir met water wat wordt gesproeid bij de stortbak tijdens het lossen.
Een overweg verder geeft dit beeld.
Eenmaal aangekomen op de plek waar een week geleden nog een compleet station stond. Op de voorgrond lag één van de twee perrons van station Geerdijk. Inmiddels staat er een werktrein die hier wordt beladen met ballast. Let ook op het spoor waar nog geen ballast bij ligt.
Het enige wat nog over is van het station is het bord waarop staat: "Vechtdallijnen".
Het bord nog eens in detail.
Nadat de sleep opnieuw is beladen in Geerdijk rijdt de trein stapvoets en geduwd terug in de richting van Mariënberg, om daar opnieuw ballast te gaan storten.
In het landschap.
De laatste foto die ik op deze dag nam van de werktrein, waarbij een avondzonnetje inmiddels aan kwam zetten.
15 mei 2016- Dagelijks rijden de Hippels ballasttreinen en daarom werd op deze dag nog eens teruggekeerd om meer foto's te maken van de "Bakkies". Hier staat de 602 langs het oude laad- en los perron van Almelo, waarbij de trein wordt beladen met nieuw grind.
Wat later in het begin van de avond is het tijd om te gaan lossen tussen station Almelo en de aansluiting naar Almelo bedrijvenpark.
Inmiddels is ook de 601 opgestart en zo rijden de Hippels elkaar hier tegemoet.
Over de brug bij de Schuilenburgsingel.
Nadat het lossen klaar is keert de trein terug naar Almelo en passeert hier een aantal gedumpte spoorstaven.