Eerste zelfstandige meters in Nederland van Flirt 2201 en 2501
1 april 2016- Op 29 maart kwamen de allereerste Flirt-3 treinstellen van NS de Nederlandse grens binnen. De 2201, 2501 en 2502 werden het laatste stuk in Nederland overgebracht door een V100 van Volkerrail. Al na drie dagen kon het eerste treinstel een testrit gaan rijden. De 2201, een driewagenstel, is de eerste.
Op 1 april werden er een aantal slagen gereden tussen Helmond en Venlo. Dit ging niet zonder slag of stoot. De trein had al zo'n twee uur vertraging, en daarnaast was er ook een defecte goederentrein op het traject. Origineel was het plan het treinstel tussen Helmond en Horst-Sevenum te laten pendelen, maar doordat spoor 3 in Horst-Sevenum buiten dienst was gesteld kon dit niet.
Hier rijdt het treinstel de derde slag en is van Venlo op weg naar Helmond. Over enkele ogenblikken zal het treinstel station Horst-Sevenum passeren. Naast de eerder genoemde problemen heeft het treinstel ook lichte schade opgelopen tijdens deze eerste rit. Wanneer je naar het bovenste frontsein kijkt, zie je dat het glas gebroken is. Dit komt doordat er een vogel tijdens een eerdere testrit op de dag was geraakt.
Tijdens de laatste slag valt langzamerhand de avond. Het treinstel rijdt ook hier bijna station Horst-Sevenum binnen.
2 april 2016- De 2501 kon de volgende dag zijn eerste rit rijden. Het vierdelige treinstel rijdt hier door Beek-Elsloo op weg naar Eindhoven, om vanaf daar twee slagen tussen Eindhoven en Venlo te gaan rijden.