2
1
Het beladen van militair vervoer in 't Harde
19 mei 2016- Het spoor wordt regelmatig gebruikt door Defensie voor het vervoeren van hun materieel. Vaak is dit voor een oefening in het buitenland. Zo vond er in de maand mei een oefening plaats in Duitsland, waar materieel per spoor naartoe werd getransporteerd. Maar wat wordt er gedaan voordat de trein kan vertrekken? Hieronder is dat te zien. De belading vond plaats onder leiding van Movement Control (MOVCON). Dit zijn specialisten afkomstig van de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO) en het Operationeel Ondersteuningscommando Land (OOCL).
Allereerst moet al het materieel en personeel aanwezig zijn om een veiligheidsbriefing te laten plaatsvinden. Zo kwamen de grootste voertuigen, de Pantserhouwitser 2000NL’s, onder begeleiding van de Marechaussee even van tevoren aan op de losweg.
Voertuigen van de Luchtmobiele Brigade staan klaar om de trein op te worden gereden.
Nog eens de imposante Pantserhouwitser in beeld.
En van voren.
Het aanwezige personeel krijgt een veiligheidsbriefing.
De verplicht aanwezige bergingstank Leopard 2 komt per dieplader naar de losweg en wordt hier begeleidend van de dieplader gereden. De bergingstank moet aanwezig zijn voor als iets mis gaat.
Het eerste voertuig is de trein opgereden en hier aangekomen op de aangewezen wagon (een Sglps).
De 60 ton zware Pantserhouwitsers komen op een Salmmnps te staan, wat de breedst aanwezige wagen is. De Pantserhouwitser is een voertuig met krombaangeschut, wat onderdeel is van de gemechaniseerde artillerie. Zo kan het voertuig vanaf grote afstand doelen beschieten met 155mm-granaten. De voertuigen kunnen niet zomaar op de trein worden gereden. Elk voertuig zal door een zogeheten gids worden begeleid naar de volgende wagon. Voor de eigen veiligheid staat een gids altijd op de volgende wagon, zodat deze niet per ongeluk tussen twee wagons in valt bij het eventueel achteruit lopen. De gids geeft directe aanwijzingen zodat de chauffeur de rijweg kan corrigeren.
Het is belangrijk dat het voertuig aan beide kanten evenveel uitsteekt. De wachtdienst van DB Cargo is hiervoor aanwezig en meet aan beide kanten hoeveel het voertuig uitsteekt. Mocht dit niet gelijk zijn dan wordt dit gecorrigeerd. Omdat de trein buiten profiel is, valt deze onder de vakterm buitenprofielvervoer. Hierbij is het mogelijk dat de trein onderweg geen treinen op het nevenspoor mag kruisen. Daarom wordt er bij deze ritten vaak op een zijspoor gestopt of vindt dit later in de avond plaats wanneer het spoor minder druk bezet is.