Plan V over de weg naar sloper HKS Metals
11 juli 2017- Het treintype Plan V is een halve eeuw beeldbepalend geweest voor de Nederlandse Spoorwegen. Nadat de sloop diverse keren werd uitgesteld, is het na het einde van Plan T sinds 2016 ook gedaan voor het materieeltype Plan V. Vanuit de Houtrakpolder worden de laatste Plan V's naar sloper HKS Metals in de Amsterdamse Westhaven gebracht. Op 27 juni kwam hieraan een einde, toen de bakken van Plan V 951 als laatste naar HKS werden gebracht.
7 februari 2017- Tientallen Plan V bakken staan opgesteld op de ACT-MEO terminal. Niet alleen op het spoor, maar ook op straat. Het derde spoor van de terminal moest namelijk vrij worden gemaakt voor het lossen van auto- en staaltreinen. Al in de vroege morgen is het personeel begonnen met het verladen van de eerste twee bakken. Deze dag zijn de 467 en 963 aan de beurt, treinstellen die op het moment van schrijven niet meer bestaan.
De bakken die binnen afzienbare tijd naar de sloop gaan zijn al ontdaan van de stroomafnemers. Als die erop blijven zitten zijn de bakken tijdens het transport te hoog en kunnen ze niet onder de stoplichten door. Onder leiding van de NS Wachtdienst Techniek worden de draaistellen door sloopuitvoerder Beelen losgesneden. Hierna komt een reachstacker in actie. Dit voertuig wordt normaliter gebruikt voor het verplaatsen van containers. Voor het optillen van de bakken zijn ijzerdraden aan de reachstacker bevestigd, die door de balkons worden gehaald. Hierna wordt de bak naar de dieplader van Klomp Transport gereden en langzaam op de dieplader geplaatst. Op de foto is de ABk 963 te zien.
De bakken die binnen afzienbare tijd naar de sloop gaan zijn al ontdaan van de stroomafnemers. Als die erop blijven zitten zijn de bakken tijdens het transport te hoog en kunnen ze niet onder de stoplichten door. Onder leiding van de NS Wachtdienst Techniek worden de draaistellen door sloopuitvoerder Beelen losgesneden. Hierna komt een reachstacker in actie. Dit voertuig wordt normaliter gebruikt voor het verplaatsen van containers. Voor het optillen van de bakken zijn ijzerdraden aan de reachstacker bevestigd, die door de balkons worden gehaald. Hierna wordt de bak naar de dieplader van Klomp Transport gereden en langzaam op de dieplader geplaatst. Op de foto is de ABk 963 te zien.
Na het vastzetten van de bak kan het transport naar sloper HKS Metals vertrekken.
Ondanks dat de bakken van de stroomafnemers zijn ontdaan, blijft het te hoog om onder de stoplichten door te kunnen. Daarom worden deze ontweken.
Het vergt goede stuurkunsten van de chauffeur en trekt veel bekijks van automobilisten.
Het transport arriveert voor de poort van HKS Metals. Hier zal de vracht worden gewogen, waarna de bak van de vrachtwagen wordt gehesen.
Klomp Transport passeert hier met de Bk 963 de Australiëhavenweg.
De draaistellen zijn achtergebleven.
Deze worden apart naar HKS Metals gebracht.