2
1

Utrecht Daalsedijk, een vergeten stuk spoorzone, maar niet voor lang meer

Spoorzone Tweede Daalsedijk bestaat momenteel nog uit de voormalige HTMU loods, het voormalige terrein van Wisselbouw Bedrijf Nederland en daarnaast nog enkele panden met een spoors verleden. Op dit moment wordt een deel van Utrecht Daalsedijk nog gebruikt voor het opstellen van werkmaterieel. Dit zal stoppen als de werkzaamheden van Utrecht Centraal zijn afgerond, wat in 2016 wordt verwacht. Het werkmaterieel wordt op een aantal opnieuw aangelegde sporen opgesteld naast de voormalige HTMU loods. De oude (opstel)sporen nabij de loods waren opgebroken en de grond werd gesaneerd. Hierna zijn de nieuwe sporen aangelegd. De HTMU loods zal blijven bestaan, maar helaas wel zonder spooraansluiting. Het verleden van het spoor zal behouden blijven in de wijk.

23 april 2015- We beginnen de fotoserie bij het voormalige Wisselbouw Bedrijf Nederland, afgekort WBN, wat nu in Crailoo is gevestigd. Hier liggen de sporen er verlaten bij en raken steeds verder onder het groen.


Vanaf de andere kant is een pand van het voormalige WBN te zien. In ieder geval werd het op dat moment gebruikt als opslag voor OV-fietsen.
Voorbij de loods komen we bij het eindpunt. Waar de pas geasvalteerde weg nu ligt lag vroeger de stamlijn naar de Demka fabriek. Rechts een kopspoortje waar materialen werden geladen.
Nog eens de sporen, met op de achtergrond een passerende SLT, met daar weer achter de nieuwe ProRail verkeerleidingspost.
De wisselkloot heeft ook zijn beste tijd gehad.
Dan gaan we de richting van de HTMU loods op. Alhier vinden we nog een kopspoortje, waar een aantal jaren geleden nog een Köf van het WBN stond opgesteld.
De panden van het WBN. Ze gebruikten in de rechter loods lorries op smalspoor voor intern vervoer, wat nog is terug te zien aan het straatspoor.
Langs het aansluitspoor treffen we nog een oud bord aan, let ook op het oude lettertype.
Het spoor naar het WBN volledig in beeld. Via de Concordiastraat kom je bij het terrein.
Dan maakt het spoor een boog door een gang van groen. De laatste locomotief die dit spoor heeft bereden zal waarschijnlijk de Volkerrail 203-2 met een robeltrein zijn geweest in 2014.
Nog eens maar dan vanaf de andere kant
Inmiddels zijn we aangekomen bij de HTMU loods, met op de achtergrond de sporen en het nieuwe gemeentehuis van Utrecht.
Aan de rechterkant van de loods liggen er nog deze sporen, wat niet wordt afgesloten door een stootjuk.
En aan de linkerkant zijn de pas aangelegde sporen te zien, hier stond voorheen nog een gebouw.
Bij het naastgelegen gebouw is nog een restant van één van de eerdere sporen te zien, waar enkele jaren geleden nog gebruik van werd gemaakt.
26 mei 2015- De HTMU loods in zijn geheel met op de voorgrond de bezette werksporen.
14 juli 2015- Men is nog bezig met de bodemsanering werkzaamheden, terwijl de op dat moment nog niet gereviseerde 203-5 opgesteld staat naast de loods, één van de laatste jaren dat er activiteit is hier.
De sporen bij het WBN zijn in de zomermaanden logischerwijs nog verder overwoekerd.
12 augustus 2015- In totaal zijn er vier nieuwe opstelsporen aangelegd. Ook twee nabij het andere pand met onderdoorgang, alwaar de 203-1 met een rongenwagen stond opgesteld. Even verderop ligt de aansluiting van "Utdd".

Zie het vervolg op pagina 2.

2
1