2
1


We volgen het spoor verder. We gaan nu alleen richting de magazijnen, waar het spoor langs liep. Zo lag het hier tussen de panden in.
De situatie in 2006. Foto: Wagenwerkplaats Amersfoort, Flickr.com.
Tegenwoordig is het magazijn omgebouwd tot een speelplaats met bijbehorende verkeerstuin. Hiervoor is ook een Dg (met de bijnaam Hot Hopper) bij de loods geplaatst.
En voor restaurant Het Ketelhuis is voormalig meetrijtuig "Jules" naast het pand komen te staan, zoals hier is te zien.
Inmiddels komen we steeds dichter bij het station van Amersfoort. Op deze foto zien we aan de linkerkant het hoofdgebouw en aan de rechterkant het oude magazijn en natuurlijk het ketelhuis. Hiertussen lagen twee sporen. Aan de rechterkant een eerder besproken spoor, wat naar de rolbrug bij de lasfabriek uitkomt. Links een spoor wat de loods in ging bij de uitbouw van het pand verderop. Hier zaten voorheen deuren in, maar die zijn inmiddels vervangen voor stenen.
Dan komen we uit bij de andere kant van het hoofdgebouw. Ook aan deze kant was én is er een rolbrug die alle sporen van de loods met elkaar verbond. Deze sporen zijn allemaal nog redelijk intact in vergelijking met de rest wat voornamelijk is opgebroken. Zo is het meest rechter spoor nog helemaal toegankelijk naar de rolbrug, waardoor er zelfs een wagon vanuit de loods op zou kunnen worden gereden. Jammer genoeg is dat spoor alleen maar bereikbaar met een interne rolbrug binnenin de loods, die waarschijnlijk niet meer aanwezig (laat staan werkend) is.
Op 3 oktober 2014 was het hoofdgebouw erg leeg, de sporen staan normaal vol met materieel. Alleen waren hier de voorbereidingen van 175 jaar spoor bezig.
Eén van de twee interne rolbruggen van het hoofdgebouw. De bielzen van de voormalige sporen liggen nog in de grond, de spoorstaven zijn wel weg.
Op deze foto van 14 september 2013 is links te zien waar de tweede interne rolbrug was gevestigd. Deze hoek wordt nog als rommelhoek gebruikt met onder andere diverse draaistellen. Op dit moment staan er op de plek van de draaistellen sloopbakken van DDM-1 en DDAR.
Het straatspoor voor de loods.
Zo komen alle sporen uit bij de rolbrug. Met het NS materieel op de achtergrond is de sfeer nog niet helemaal verdwenen, maar op dat deel van het terrein komen we later nog terug.
De andere nog aanwezige rolbrug, die ook is opgeknapt.
De sporen van de rolbrug kwamen uit bij de wagenloods (tegenwoordig De Rijtuigenloods) en verder vele opstelsporen, die op dit braakliggende terrein hebben gelegen. Alle sporen lijken hier uitgewist te zijn.
Desondanks is dit niet waar. Links aan de rand van het terrein bij de woonhuizen is een geluidswand geplaatst. Deze loopt alleen niet helemaal door. Tussen de geluidswand en het Railinfra opleidingen terrein is nog een origineel stuk grond van de wagenwerkplaats te vinden. Hierop ligt een compleet stuk straatspoor overwoekerd, dit is dan ook niet meer te zien met het blote oog. Op de foto ligt het spoor op de voorgrond onder een kleine laag groen en loopt door naar achteren, met daarnaast nog een constructie.
Wanneer de groenlaag op een stuk wordt weggehaald is het straatspoor te zien. Bovenin de foto een stelconplaat en onderin een spoorstaaf.
Het laatste deel van de wagenwerkplaats wat nog moet worden getoond is de wagenloods, oftewel De Rijtuigenloods. Op de grond van Herik Rail Events, waarvan De Rijtuigenloods is, ligt nog veel origineel spoor. Op 13 juni 2015 staat hier Sik 211 op één van de nog onaangeroerde sporen, wat een nostalgisch beeld geeft. Het spoor op het terrein van de Rijtuigenloods wordt dan ook nog gebruikt door onder andere stichting Locomotor en de SHD.
De sporen vanaf de andere kant.
Nog meer in de richting van het NS simulatorcentrum loopt het spoor door.
Diverse sporen vanuit de loods eindigen hier.
Een foto van 14 december 2013. De sporen zijn hier nog origineel. Ook is Herik Rail nog niet failliet en diverse rijtuigen zijn nog aanwezig.
In september 2015 is het terrein volgestort met grind, zodat bezoekers van De Rijtuigenloods hun auto goed op het terrein kunnen parkeren. Desondanks is het spoor hier een stuk verder in achteruit gegaan.
Zo is deze handwissel inmiddels ondergeraakt.
Drie van de vijf sporen in De Rijtuigenloods zijn nog bereikbaar en aangesloten op de overige sporen. Soms wordt hier weleens gerangeerd met een Sik. Dat was op 7 november 2014 bijvoorbeeld het geval. Helemaal vergeten zijn deze sporen dan ook nog niet.
Met een Herik Rail rijtuig.
Maar zelfs nog op 25 maart 2016 staat er een stopmachine van Volkerrail op één van de sporen. Met deze foto komt het lange artikel tot een einde.

2
1